Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 234 691 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Reguły xiangqi dla ambitnych (1)

piątek, 20 grudnia 2013 21:18

Drodzy Czytelnicy!

 

Reguły ruchu bierek w xiangqi nie jest sprawą skomplikowaną (chyba, że chodzi o rozpoznawanie znaków chińskich na nich) i często początkujący mają wiedzieć, że reguły podstawowe gry to:

 

1. Niemożliwość przeciwstawiania się Generałów bez żadnej bierki pomiędzy nimi.

2. Niedopuszczalność wiecznego szachowania – za trzecim razem gracz, który szachuje, musi zmienić swój ruch albo przegrywa partię.

 

Dzisiaj chciałby poruszać ten ostatni temat – wieczny szach, właśnie.

 

diag1post20dic.bmp

 

Ruch Czerwonych.

 

W tej pozycji Czerwonym grozi mat. Muszą szachować Generała przeciwnika…

 

1. R2+1 K6+1

Czarny Generał musi iść naprzód

2. R2-1 K6-1

Czarny Generał musi ustąpić, inaczej jest mat Pionem 2.P2=3.

 

Wróciliśmy do pozycji początkowej. W ten sposób można szachować w nieskończoność. W związku z tym -

 w Xiangi wieczny szachy jest niedozwolony.

Przy trzecim powtórzeniu pozycji, gracz szachujący musi absolutnie zmienić ruch nawet jeśli to pociągnie ze sobą przegraną.

 

Jeśli natomiast jest wieczny szach WZAJEMNY, sytuacja wygląda inaczej i można tak postępować.

 

 

diag2post20dic.bmp

 

 

W tej pozycji Czerwone grają

1. R4+5 szach!

 

Czarne ripostują

1…C6=5 szach.

Parują szach i szachują.

 

2. R5=4 szach  C5=6 szach

3. R4=5 szach  C6=5 szach

 

I mamy sytuację wzajemnego wiecznego szacha. Remis.


Podziel się
oceń
2
0

komentarze (22) | dodaj komentarz

Klasyka, którą trzeba znać

wtorek, 17 grudnia 2013 14:04

Drodzy Czytelnicy!

Po długiej przerwie, podczas której opracowałem masę materiału technicznego, historycznego i dydaktycznego, wróciłem do bloga i będę redagować go częściej. Będą na nim partie, końcówki, debiuty i kombinacje.

A teraz, do dzieła!

Tak samo jak szachy międzynarodowe (albo „klasyczne” albo „FIDE”) szachy chińskie też mają swoje dzieła klasyczne. Najbardziej ambitni gracze xiangqi dla podnoszenia własnego poziomu kultury gry przestudiują także przynajmniej dwa podręczniki, znajomość partii których jest obowiązkowa na drogę do zrozumienia esencji gry – „Tajemnica zawarta w mandarynce”  i „ Księga kwiatu śliwy”.  W nich są zawarte partie, schematy i kombinacje, które mają miejsca w najbardziej do dziś powszechnych debiutach – „Podwójna Armata” (1. C2=5, C8=5 lub 1.C2=5, C2=5) i „Parawan Koni” (1.C2=5, H8+7 2. H2+3 H2+3).

 

W dzisiejszym poście rozpoczniemy prezentację serii najlepszych partii zawartych w podręczniku pt. „Tajemnica zawarta w mandarynce”. Jest to dzieło napisane około 1632 r. przez mistrza Zhu Jin Zhen. Dzisiejsza partia jest uważana za klasyczną – jej analiza jest obowiązkowa dla poważnego gracza xiangqi. Zobaczmy dlaczego:

 

1. C2=5        C8=5

 

Taki debiut nazywa się „Armaty symetryczne”. Spotyka się często także w dzisiejszej praktyce turniejowej

 

2. N2+3        N8+7

 

Czerwone nie bija czarnego pionka centralnego z powodu straty czasu (Czarne mogą się rozwijać grożąc wyeksponowanej armacie Czeronych).

 

3. R1+1        R9=8

 

Czerwone rozwijają Rydwan na linii poziomej (dążąc do ataku na Pałac), podczas gdy Czarne rozwijają własny Rydwan na kolumnę, licząc na atak boczny.

 

4. R1=6        R8+6

 

Dzisiaj Czarne grają raczej 4… R8+4.

 

5. R6+7        N2+1

 

Czerwone chcą atakować 6. R6=8 na następnym ruchu. Nowocześni mistrzowie uważają ten ruch za przedwczesny i radzą, aby Czerwone zagrały 5.H8+7  lub  5.P7+1.

Ruch Czarnych unika 6. R6=8 ale nie jest dobry. Współczesne analizy radzą tu 5… H8+7.

diag1post17dic.bmp

6. R9+1!         C2+7

7. C8+5     

diag2post17dic.bmp

  

7. ……          N7-8

To nie najlepsza obrona dla Czarnych. Ale co zagrać? Zobaczmy:

 

War. I. 7…C2+2 też nie jest zadowalające.

8. C8=3 C2=7 9. C5+4 A6+5 10. R9=6 K5=6 11. FR+1 A5-4 12. R6=4 C5=6 13. R4+6 K6=5 14. R4+1 i Czerwone wygrywają na następnym ruchu przez C5=6.

 

War. II. 7… R8-4 8. R6=3 R1=2 9.C8=3 E7+9 10. C5+4 A4+5 11. R9=6 R2+4 12. R6+7 R2=5 13. C3=1 R5-1 14. C1+2 R8-2 15. R305 mat.

 

War. III. 7….R8=7 8. C8=3 R7=6 9. R6=3 E7+9 10. C5+4 A6+5 11. R9=2 R6-6 12. C3=2 C2-6 13. C5-2 C5+2 14. C2+2 R6+2 15. C2=1 E3+5 16. R3+1 R6-2 17. R2+7 E5-7 18. R2=4 i wygrywa.

 

War. IV. 7… A6+5 8.C8=3 i Czerwone zachowują przewagę.

 

  8. C5+4        A6+5

  9. R9=6        K5=6

 10. FR+1       A5-4

 

Jeśli Czarne zagrają 10…K6+1 to nastapi 11. FR-1 C5=6 12. C8=5 K6-1 13. BC=4 C6=8 14. FR=5 E3+5 15. R6=4 C2-7 16. C4+1 i Czerwone zagraja potem C4=8 lub C4=3 i wygrywają

 

 11. R6=4       C5=6

 12. R4+6       K6=5

 13. C8=5       mat

 

Szach i mat w 13 posunięciach z poświęceniem Konia. Jest to jeden z najstarszych (jeśli nie najstarszy) miniatur xiangqi (po chińsku miniatury są zwane „latającymi sztyletami”). Każdy poważny gracz w xiangqi powinien znać na pamięć przynajmniej wariant główny.

 


Podziel się
oceń
1
0

komentarze (5) | dodaj komentarz

środa, 22 marca 2017

Licznik odwiedzin:  10 581  

Kalendarz

« grudzień »
pn wt śr cz pt sb nd
      01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

O moim bloogu

Blog w języku polskim o technice, historii i wydarzenia w świecie szachów chińskich XIANGQI

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 10581

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl