Bloog Wirtualna Polska
Jest 1 263 257 bloogów | losowy blog | inne blogi | zaloguj się | załóż bloga
Kanał ATOM Kanał RSS

Spróbujcie swoje siły...(2)

czwartek, 24 grudnia 2009 13:42
Witam!
Dziękuję wszystkim za wyzyty na takim niszowym blogu - powyzej 100 w kilkunastu dniach! Dziękuję!
Dziś proponuje Państwu jeszcze kilka zadań na rozpoznanie mata lub jego niebecności.
Odpowiedzi opublikuję 6 stycznia w komentarzach do postu.
Życzę wszystkim Czytelnikom  i amatorom Xiangqi  Zdrowych, Pogodnych i Spokojnych Świąt oraz Szczęśliwego Nowego Roku 2010!!!






Podziel się
oceń
0
0

komentarze (2) | dodaj komentarz

Spróbujcie swoje siły...

czwartek, 17 grudnia 2009 0:40
Dziś chcę zaproponować serię ćwiczeń na temat mata (lub pata) w xiangqi.

W tych pozycjach czarny Generał jest zamatowany?







Czekam na Wasze rozwiązania! :)

Podziel się
oceń
0
0

komentarze (1) | dodaj komentarz

Mat i pat w xiangqi - kilka prostych przykładów (1)

środa, 09 grudnia 2009 23:01
Tak samo jak w szachach, w grze xiangqi jest pojęcie mata, który stanowi cel gry. UWAGA! Chciałbym powiedzieć kolegom szachistom, iz pat w xiangqi nie gwarantuje remisu lecz daje przegraną.

Zaczynajmy od najbardziej elementarnych przypadków - dwoma Rydwanami


Proszę pamiętać, iż Generałowie nie mogą stać twarzą w twarz bez bierki stojącej między nimi.

Dalej pozkujemy mat Rydwanem


A teraz przypadek pata


W tej pozycji czarny Generał jest zapatowany i  - ponieważ nie ma on żadnej innej bierki do dyspozycji - niestety przegrywa potyczkę.

Bardzo piękne i charakterystyczne są maty zadane Armatą




Ciekawa pozycja - Skoczka nie mozna wziąć a generał nie moż uciec donikąd! MAT!



A teraz sławny mat dwoma Armatami, który jest bardzo spektakularny i śmiercionośny


Ciekawa sytuacja - nie mozna parować szachów w zaden sposób, bo druga armata wkracza do akcji.



Podziel się
oceń
0
0

komentarze (0) | dodaj komentarz

Notacja w xiangqi

wtorek, 08 grudnia 2009 0:06
Zanim przejdziemy do opisu pierwszych podstaw gry, chciałbym tu powiedzieć dwa słowa o notacj, bo będziemy musieli zapisać i czytać ruchy na szchownicy.

Zaczynajmy od planszy.



Jak możemy widzieć, liczenie kolumn rozpoczyna się od prawej strony. Na dole widzimy cyfry arabskie, podczas gdy na górze widnieją cyfry chińskie - kolumna 9 po naszej stronie bedzie więc kolmną 1 dla naszego przeciwnika.

Teraz o zapianiu ruchów. Notacja ruchu jest typu opisowo-numericznego. Pokażę to na podstawie przykładu. UWAGA! Tu pokażemy notację "międzynarodową" stosowaną przez World Xiangqi Federation (WXF), która bazuje na terminologii angielskiej.

Bierki będą oznakowane więc następująca

K  (King) - Król lub Generał
A (Advisor) - Strażnik
E (Elephant) - Słoń
H (Horse) - Skoczek
R (Rook) - Rydwan
C (Cannon) - Armata
P (pawn) - pion lub żołnierz

A teraz przejdźmy do ilustracji przykładów notacji ruchów.



Tu widzimy szachownicę z ustawionymi bierkami na początku partii.



Czerwone wykonały ruch

1. C2 = 5

Jak czytać to?
Pierwszy znak oznacza bierkę (w tym przypadku Armatę, "Cannon" według World Xiangqi Federation); drugi znak oznacza  numer  kolumny gdzie bierka stała przed wykoaniem posunięcia; trzeci znak oznacza kierunek bierki ( "=" to ruch boczny; "+" oznacza ruch do przodu   a "-" oznacza ruch wsteczny); czwarty znak oznacza numer kolumny, gdzie bierka dokąd jest doprowadzona bierka (dotyczy o ruch boczny bierki) lub o ile punktów do przodu lub do tyłu przeniesiono bierkę (w przypadku ruchów do przodu lub do tyłu).

Reasumując, w przypadku w diagramie ruch 1. C2=5 oznacza iż Armatę z kolumny 2 przeniesiono bokiem do kolumny 5.

Zobaczmy drugi diagram



Tu dokonano ruchy

1. H 2+3, H 8+9

Ruch czerwonych znaczy, że Skoczek (Horse) z kloumny 3 wyskoczył do przodu do kolumny 3. Ruch czarnych  oznacza, iż Skoczek (Horse) z kolumny 8 skoczył do przodu do kolumny 9.

Jeśli Skoczek rusza do tyłu, ruch bedzie

1. H 8-7

co oznacza, iz Skoczek z kolumny 8 wsoczył do tyłu do kolumny 7

Podajmy inny przykład



1. R 1+1, A 4+5

Rydwan (Rook dla WXF) czerwonych z klomny 1 rusza o 1 krok do przodu. Strażnik zaś (Advisor dla WXF) rusza do przodu o 1 krok z kolumny 4 do kolumny 5.



2. R 1-4, P 3+1
Czerwony Rydwan z kolumny 1 przeprowadzi sie bokiem do kolumny 4. Pion (Pawn dla WXF) na kolumnie 3 przesuwa się do przodu o jeden krok.

Inne znaki
Pozostałe znaki będą
x - dla oznaczenia bicia np. N2+1xP
ch - szach
! - dobry ruch
? - słaby ruch
!? - ciekawy ruch

Podziel się
oceń
0
0

komentarze (4) | dodaj komentarz

czwartek, 17 sierpnia 2017

Licznik odwiedzin:  11 497  

Kalendarz

« grudzień »
pn wt śr cz pt sb nd
 010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

O moim bloogu

Blog w języku polskim o technice, historii i wydarzenia w świecie szachów chińskich XIANGQI

Głosuj na bloog






zobacz wyniki

Wyszukaj

Wpisz szukaną frazę i kliknij Szukaj:

Subskrypcja

Wpisz swój adres e-mail aby otrzymywać info o nowym wpisie:

Statystyki

Odwiedziny: 11497

Lubię to

Więcej w serwisach WP

Bloog.pl

Bloog.pl